Op dit moment circuleert in de media een lijst met te schrappen treinverbindingen die op de Raad van Bestuur van de NMBS zou worden voorgelegd. Voor de Kempen gaat het over een 20-tal treinen, buiten de spitsuren.

Op 25 februari 2011 richtte Senator Martine Taelman een schriftelijke vraag tot minister Inge Vervotte waarin ze informeerde naar de evaluatie die de NMBS maakte van de grote wijziging in de dienstregeling van de treinen in de Kempen in december 2007. “Een evaluatie waarbij duidelijk wordt in welke mate reizigers gebruik maken van het bestaande aanbod, waarom bepaalde verbindingen minder succes hebben en welke verbindingen ontbreken is cruciaal om tot een degelijk vervoersbeleid voor de Kempen te komen,” stelt Senator Taelman, “tot mijn spijt heb ik deze evaluatie echter nog niet ontvangen.”
 
Deze aanpassing van de treindienst zonder een bredere visie op de treindienst in de Kempen is dan ook enkel ingegeven door besparingsdoeleinden.  “Zwakbezette treinverbindingen schrappen is op zich geen foute beslissing, op voorwaarde natuurlijk dat er een degelijk alternatief voor de reiziger voorhanden is,” aldus Senator Taelman. Dit principe is duidelijk niet van toepassing op de voorgestelde lijst, zo staan bijvoorbeeld beide vroege verbindingen naar Turnhout op de lijst, dus zowel vanuit Brussel als Antwerpen. Het schrappen van de vroege trein uit Antwerpen, mits een degelijke overstap op de trein uit Brussel zou voor de reizigers slechts een beperkte hinder opleveren. Het schrappen van beide treinen zorgt er echter voor dat er voor 7.38u geen treinen aankomen in Turnhout.